دولت افغانستان باید آزادی اطلاع رسانی را محترم شمرد
گزارش‌گران بدون مرز گزارش‌گران بدون مرز


 

گزارش‌گران بدون مرز ممنوعیت تحمیل شده از سوی مسئولان امنیتی بر کار خبرنگاران و رسانه ها را در پوشش حملات نظامی محکوم می‌کند. در پی حمله تروریستی به وزارت دفاع ملی در تاریخ ٢٩ حمل مسوولان امنیتی این وزارتخانه حضور برخی از رسانه‌ها و خبرنگاران را در محل ممنوع کردند.

"برای ما قابل فهم است که در شرایط خطرناک حفظ جان شهروندان برای ماموران نظامی در اولویت قرار گیرید. اما اطلاع رسانی نیز حقی است در اولویت که باید محترم شمرده شود. بدون اطلاع رسانی واقعی خطر پنهان کاری و بزک کردن رویدادها به نفع دولت افغانستان و نیروهای ائتلاف ممکن می‌شود. بدون اطلاع رسانی همراه کردن مردم با مبارزه علیه تروریسم ناممکن است"

در روز ٢٩ حمل در ساعت یازده و چهل و پنج دقیقه مردی مسلح با "یونفورم اردوی دولتی" توانست وارد ساختمان وزارت دفاع شده و در نزدیکی دفتر وزیر پس از کشتن دو سرباز و زخمی کردن نه نفر دیگر و پیش از استفاده از مواد منفجره ای که به همراه داشت، کشته شد. وزارت دفاع ملی در مرکز شهر کابل و در نزدیکی قصر ریاست جمهوری قرار دارد.

صدها خبرنگار که در مقابل و اطراف ساختمان وزارت دفاع گرد آمده بودند، با ممانعت ماموران نتوانستند وارد ساختمان شده و گزارش تهیه کنند. تنها چند شبکه تلویزیونی خارجی و داخلی انتخاب شدند تا وارد ساختمان شوند. در پاسخ به اعتراض دیگر روزنامه‌نگاران چندین نفر از آنها مورد حمله ماموران قرار گرفته و لت و کوب شدند.

نخستین بار نیست که مسوولان افغانستان خواهان ایجاد محدویت در عرصه اطلاع رسانی از حملات انتخاری و نظامی می‌شوند. در ماه حوت سال گذشته وزارت داخله افغانستان به بهانه "سواستفاده طالبان و مخالفان مسلح از اطلاع رسانی خبرنگاران" تصمیم بر ممنوع کردن پوشش مستقیم حملات نظامی از سوی رسانه‌ها داشت. علیرغم ابتکار وزیر فرهنگ و اطلاعات افغانستان در همان زمان و برگزاری جلسه‌ای برای فراهم کردن زمینه گفتگو میان مسئولان رسانه‌ها با امینت ملی اما این این تصمیم در عمل به اجرا گذاشته می‌شود.

اخیرا در پی افزایش حملات انتحاری پر مرگ به ویِژه در کابل به نظر می‌رسد که مسئولان با ممانعت از کار اطلاع رسانی رسانه‌ها در پی پنهان کردن ضعف خود و توان مخالفان مسلح به حمله در قلب پایتخت هستند


April 20th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها